Barcelonan kuulumisia

el primer dia en Barcelona
                     ensimmäinen Barcelonan päivä

Hola ja heipatirallaa pitkästä aikaa! Reissu tehty. Barcelonaa koettu ja nähty. Kyllä on hieno kaupunki. Tulette näkemään. Alkamassa on kuulumiskavalkaadi. Päivä kerrallaan.

Lentäminen ei kuulu mun lemppareihin. En vaan tiedä, mut ajatukset koneessa on pidettävä kaikessa muussa kuin 10-11 km lentokorkeudessa. Se tuntuu häijyimmälle. Etäisyys maasta. Olen härkä horoskooppimerkiltäni, maanläheinen. Tykkään kun maa on tukevasti jalkojen alla.
Euroopan halki lennettäessä mä ihailen Alppeja. Komeita lumihuippuisia vuorijonoja silmän kantamattomiin. Paitsi tällä menomatkalla, kun koko matkan Helsingistä perille oli tasainen pilvimatto lentokoneen alla. Kuin pumpulia.
Ja joka kerran ihmettelen, missä kaikki muut lentokoneet ovat kun lentotutkan mukaan niitä on samaan aikaan taivaankansi täynnä.

Tutkakuvan otti tytär kun seuraili meidän menoa kohti Barcelonaa.

Perillä oltiin aikaisin, paikallista aikaa jo kello 9.15. Hotelliin ehdittiin siis hyvissä ajoin. Arvattiin että huonetta tuskin saadaan ennen puoltapäivää. Vastaanotossa selvisi, että yhteen asti oli odottaminen.
No ei mitään. Matkalaukut hotellin säilytykseen ja paikkoja katselemaan.
Hotellimme on pienen kävelymatkan päässä Port Vell:sta, Barcelonan vanhasta satamasta. Sinne siis.

Pientä vesitihkua ilmassa. Sellaista keväistä. Tunnelmaa se ei yhtään latistanut. Hymyni oli korvasta korvaan. Ihasteltiin rantaa. Palmupuita, jotka on mun lemppareita etelän puista yhdessä plataanipuiden kanssa. Katseltiin kauppiaita, jotka valkoisille liinoilleen joka päivä levittävät myyntituotteensa.

Pari tuntia kului nopeasti. Palattiin hotelliin ja käytiin taloksi. Mutta vain hetkeksi.
Montjuic kukkula on pienen kävelymatkan päässä hotellilta. Kapusimme sinne kauniissa auringonpaisteessa. Pilvet olivat väistyneet, eikä niitä juurikaan matkan aikana enää näkynyt :)
Mitkä maisemat yli kaupungin ja kauas merelle horisonttiin asti!

No niin, nyt ollaan jännässä kohdassa. En tykkää korkeistapaikoista, en. Mutta on tilaisuuksia, joita ei voi jättää kokematta. Vaikka vähän pelottaakin. Ei muuta kuin jonon jatkoksi, köysirata ajelulle.
Barcelonan maailmannäyttelyyn vuonna 1929 valmistunut köysirata kuljettaa kahta vaunua vastakkaisista suunnista: Montjuic ja San Sebastian. Vaunuun mahtuu parinsenkymmentä ihmistä. Matka kestää noin kymmenen minuuttia. Maisemat ovat kertakaikkisen upeat. Asettauduin suosiolla gondolin keskiosaan muiden ihmisten täyttäessä ikkunoiden vierustat. Sitten mentiin, huiiii!

Kiitos upeiden maisemien, ei pelottanut. Ainakaan paljon.

San Sebastian on yksi Barcelonan monista hiekkarannoista. Kuulemma paikallisten eniten suosima. Enkä ihmettele. Siellä on kaikkea mitä ihminen tarvitsee. Sinistä taivasta ja merta, aurinkoa ja keltaista hiekkaa. Kaunista rantakatua palmuineen ja hyväntuulisia ihmisiä. Ja herkullisia Mojitoja ;D

Oi elämä, kaunis universumi <3
Aurinko lämmitti. Meri tuntui ihanan viileältä. Meidän kesämereltä, 15 astetta. Paikallisia ei meressä pulikoinut. Muutama kahlasi rantaviivassa. Rantasesonkia saa vielä odottaa.

Rannalta kuljimme jo hieman hämärtyneitä kujia hotellille. Söimme myöhäisen päivällisen taivaallisen hyvää valkosipuli paellaa.
Unta ei tarvinnut odottaa. Se taisi tulla jo ennen kuin pääni oli tyynyssä.

Parasta kaikessa. Tämä oli vasta ensimmäinen päivä.

Ihanaksi lopuksi: Lämpimästi tervetuloa Pepsi+Max blogini seuraajaksi. Mukavaa, että liityitte joukkoon :)

// My first day in Barcelona, Spain. Stunning scenery, Mediterranean Sea, the warm sun and tasty mojitos :)

Näissä tunnelmissa hyvää alkavaa viikkoa. Kesää kohti mekin mennään. Jep!

10 kommenttia

1. Ah, Espanja! Tuota Flightradaria tutkaillessa tosiaan uskoisi että ikkunoista näkyisi vähän väliä toisia koneita, mutta ei niitä vaan näy. Missä ne ovat? Upeat maisemat tuolta gondolista! Barcelona on yksi haaveeni, joten tulinpa hyvään aikaa seuraamaan tätä blogiasi :)

1. Barcelonaan kannattaa matkaa tehdä. Kertakaikkisen upea kaupunki. Luulen, että näin keväällä on hyvä aika. Lämpötila meidän kesäinen, mutta ei hullua kuumuutta. Jaksaa kulkea ja katsella kaupunkia.
      Tosi kiva, kun ryhdyitte seuraamaan blogiani <3

2. Oi oi. Barcelona-kuume vaan nousee! Hieno paikka, paljon nähtävää.

1. Kertakaikkisen ihana paikka. Anna kuumeen vaan nousta :D

3. Espanja olis kiva käydä katsomassa, Kanarialla kauan sitten käyty, mutta mannerkin olisi nähtävä!
    Ihania lomakuvia! Paljon nähtävää ja elämyksiä, vaikka vähän 'pelottaisikin' ;-P

1. Tämän matkan perusteella voin suositella manner Espanjaakin matkakohteena. Jos muualla Espanjassa on yhtä mukavia ihmisiä ja kauniita paikkoja kuin Barcelonassa niin varmasti matkustamisen arvoista.
      Ja aina yhtä voittaja tunnelma kun on jonkun pienen pelon ylittänyt :)

4. Voi ihanuus, mitä kuvia! Kerroit noissa lentokuvissa, että oli pilviverhoa Alppien yllä.
    Me matkasimme kirkkaana päivänä Alppien yli Munchenistä Barcelonan suuntaan Lufthansan koneella; samana päivänä ja samaan aikaan, kun Lufthansan sisaryhtiön turmakone ylitti myös Alpit ja törmäsi niihin, se tosin matkasi vastakkaiseen suuntaan Barcelonasta Dusseldorfiin. Surullinen tapaus!
    Kotiintulomatkalla meillä olikin sitten aikamoisia seikkaluja Saksan Niklas-myrskyn takia; blogissa lisää, jos haluat lukea.
    Mutta vielä näihin kuviin ja tunnelmiin. Barcelona vei sydämeni, niin näytti tekevän myös sinulle. Oli ihana palata satamaan ja näille kaduille kuvissasi.
    Aurinkoista viikkoa!

1. Hui, kun mä olen ihan kananlihalla kun ajattelen sitä onnettomuutta. Ymmärrän, että ystäväsi olivat huolissaan tietäessään, että matkaatte Alppien yli ja vielä Lufthansan koneella. Ja olipa teillä vielä paluumatkallekin extraa tarjolla kun myrsky toppasi kotimatkanne. Onneksi saitte hienon hotellihuoneen upeine maisemineen :)
      Luin kaikki Barcelona kuvauksesi. Ihania muistoja, kaunita paikkoja.
      Niin liputan Barcelonaan paluun puolesta. Ihana kaupunki <3

Kiitos Tuulia <3 Samoin sinulle oikein mukavaa viikkoa.

5. Hyviä kuvia, Tiuttuja paikkoja meidän kolmelta Barcelonan matkaltamme. Olimme kolmena kesänä heinäkuussa ja yhdistimme kaupunki- ja rantalomailun. Me kävimme yleensä Barcelonetan rannassa.

1. Kiitos Marjatta <3
      Oi sinä onnellinen, kun olet useamman kerran käynnyt Barcelonassa. Siellä on kyllä katseltavaa ja koettavaa useammallekin kerralle. Yksi kaupungin viehätyksestä on juuri tuo kaupunki- ja rantaloman yhdistäminen. Upea kaupunki ja ihana, ihana sininen meri.

Mukavaa, että olet löytänyt blogiini. Kiitos jos vielä käytit aikaasi kommentointiin. Eläköön keskustelu!
Seuraamalla Oikeasti aikuista somessa, saat tiedon uusista postauksista ensimmäisten joukossa.